Haverkate heeft Impreza tiptop in orde

Elke rally die Ger Haverkate de afgelopen twee jaar uitreed stond hij stiekem 'gewoon' in de top 10. Nadat de auto dit jaar helemaal opnieuw is opgebouwd, is Haverkate helemaal klaar voor de herstart van het nieuwe rallyseizoen om in Eibergen zich weer om een plek in de top 10 te mengen. Wij vroegen hem naar de rest van zijn verwachtingen van het nieuwe seizoen!



Hoe ben jij deze rallyloze periode doorgekomen?
De afgelopen tijd heb ik samen met het team de auto compleet ‘gerebuild’. We hebben geen trainingen op de simulator gedaan, maar zijn wezen testen naar Weeze. Dit was een zeer geslaagde dag en al het werk van de afgelopen tijd heeft zich daar beloond. Nu nog afwachten wat het doet op de rallypaden uiteraard!

Na 10 maanden zonder rallysport in Nederland, is de eerste rally onlangs weer gereden. Wat heb je het meeste gemist?
Wat ik het meeste heb gemist is natuurlijk de snelheid van de auto! De adrenaline die hierbij komt kijken en de samenwerking in de auto tussen de rijder en de navi. Daarnaast natuurlijk niet te vergeten de gezelligheid die om de rally heen is!

Daarover gesproken: hoe ben je eigenlijk in de rallysport verzeild geraakt?
In de jaren 80 ben ik begonnen met autocross. Dit deed ik in een sprinter in de super klasse. Eind jaren 80 ben ik voor het eerst wezen kijken naar de Hellendoorn Rally en zag ik onder andere Jan Nijhof rijden. Ik ben met Jan aan de praat gekomen en hij heeft mij helemaal enthousiast over de rallysport gemaakt. In 1990 stond ik voor het eerst aan de start tijdens de ‘Eindhoven Rallysprint’. Deze rally heb ik gereden met een Renault 5-turbo. Sindsdien ben ik verkocht aan de rallysport!

Door de jaren heen heb je al in aardige wat verschillende auto's mogen rijden. Het grote publiek zal je bijvoorbeeld kennen van je Opel Astra Kitcar, de Seat Ibiza Cupra, de Skoda Octavia WRC en de BMW M3 E30. Stuk voor stuk compleet andere auto's. Sinds enkele jaren rijdt je in een Subaru Impreza N12. Aan welke auto heb je de beste herinneringen en waarom?
De beste herinneringen komen toch wel van de BMW M3 E30. Dit grandioze monster was de meest spectaculaire auto die ik in mijn rallycarrière heb bestuurd. De wegligging, power en vooral de reactie van het publiek is wat mij het meeste bijblijft. Helaas was, door aanpassingen van het reglement in vooral Duitsland het niet meer mogelijk om in deze auto te blijven rijden.

Wat is de reden om uiteindelijk weer voor een AWD auto te kiezen? En waarom is de keuze gevallen op de Impreza?
Jan Nijhof en ik zochten een 4x4 die spectaculair is, uitstraling heeft, een apart geluid heeft, betaalbaar is en waar je overal op de wereld mee mag deelnemen. Een Mitsubishi Lancer zou dan misschien een logische optie geweest zijn, maar dat sprak mij wat minder aan. Zo zijn we uiteindelijk op de Impreza uitgekomen.

Sinds het vorige jaar is ook je dochter Melinn actief in de rallysport als navigatrice. Staat de eerste rally voor de equipe met vader en dochter Haverkate al op de planning? Of kijk je liever trots toe hoe ze het bij een andere equipe doet?
De eerste rally samen staat helaas nog niet gepland. Maar dit gaat zeker in de toekomst nog gebeuren en zal niet lang meer duren!

Ondanks dat er dit jaar geen officiële kampioenschappen zijn gaan jullie dit jaar toch verschillende rally's rijden. Welk doel hebben jullie voor dit seizoen?
De diverse rally’s uitrijden maar vooral veel lol beleven met elkaar is ons doel voor ELK seizoen! Dit seizoen zal ik niet alle wedstrijden rijden met mijn vertrouwde navigatrice: Ingrid Wolves. Deze plaats zal ingenomen worden door zowel Kees Hagman als Maurice Kuijstermans. Met z’n allen gaan we er wat moois van maken!

In het eerste weekend van oktober staan jullie ook aan de start van de ACtronics Achterhoek Rally rondom Eibergen. Wat zijn jullie verwachtingen en wanneer is de rally voor jullie persoonlijk geslaagd?
Vorig jaar konden we door technische problemen bij de Eurol Hellendoorn Rally niet aan de start staan in Eibergen jammer genoeg! We hopen mooie uitgezette proeven te mogen rijden met een goed eindklassement als resultaat. Onze rally is geslaagd als we het finishpodium hebben bereikt. We hopen daar bij de eerste 10 deelnemers te eindigen, maar mocht dat niet het geval zijn, zijn we ook tevreden. Samen met het hele team veel lol hebben en heel aan het podium staan is het belangrijkste!

Om in deze aparte tijd de rally gewoon te kunnen volgen, wordt de gehele rally via Facebook gelivestreamd!