TCU Mercedes-Benz Siemens FTC (722.7)

Mercedes Benz Siemens FTC (722.7) - TCU's
Mercedes Benz Siemens FTC (722.7)

TCU's

Registreer of log in om prijzen te zien

Mercedes-Benz heeft zich nogal wat op de hals gehaald toen het besloot om een kleine telg aan het gamma toe te voegen.

De Mercedes-Benz A-klasse moest namelijk niet alleen compact en praktisch zijn, maar er werd ook veel verwacht op het gebied van comfort en luxe. Het was immers wel een Mercedes-Benz. Op de transmissie is in ieder geval niet bespaard: de 722.7-versnellingsbak heeft de lay-out van een conventionele handgeschakelde versnellingsbak, maar maakt gebruik van een koppelomvormer en meerdere kleine hydraulische koppelingen om tussen versnellingen te schakelen.

Klachten en foutcodes

icon-fault-codesBekende klachten

  • Er verschijnt een “F” in het display
  • De auto gaat in noodloop
  • De versnellingsbak schakelt niet meer
  • De versnellingsbak schakelt willekeurig over naar “N” of een onlogische versnelling
  • De auto wil niet starten

icon-check-markReviseerbaar

OBD II Omschrijving
P1840 (2120) PWM solenoid valve 1 / 4 shift
P1841 (2121) PWM solenoid valve 3 shift
P1842 (2122) PWM solenoid valve 2 / 5 / R shift
P1843 PWM solenoid valve torque convertor lockup clutch
P1844 PWM shift valve circuit
P1850 (2204) Transmission RPM sensor Y3/7n1
P1858 (2227) Starter lockout contact
P1884 (2123) PWM shift valve pressure
P1897 Control module N15/7 faulty
P1903 Control module N15/7 faulty

icon-magnifierMogelijk reviseerbaar (extra diagnose nodig)

OBD II Omschrijving
P1895 (200a) Internal fault in control unit

Deze foutcode zal eigenlijk nooit zelfstandig verschijnen. Kijk daarom goed naar de rest van de verschenen foutcodes om de juiste diagnose te stellen.

OBD II Omschrijving
P1709 Park / Neutral switch
P1756 Selector lever implausible
P1872 CAN signal from gear regognition module faulty
P1875 CAN communication ESP
P2031 No signal or error signal from control unit N15/5
P2210 Selector lever coding is invalid
P2211 The selector lever is in an intermediate position
P2212 The selector lever position is implausible
P2318 Fault in CAN communication with control unit N15/5
P2333 The CAN signal from control unit N15/5
P2338 The CAN signal from control unit N15/5
2310 CAN communication with TCS failed
2311 CAN communication with ECU failed
2312 CAN communication with ECU failed
2315 CAN communication with instruments failed
2316 CAN communication with A/C failed
P240C The CAN signal for the selector lever position from control unit N15/5

Deze foutcodes wijzen mogelijk op een defect van de versnellings-keuzehendel. Ook deze is in veel gevallen reviseerbaar.

icon-check-markNiet reviseerbaar

OBD II Omschrijving
P1886 1-4 / -3 downshift PWM valve pressure too low OR 2-5 pressure too high
P1887 (2531) 1-4 or 2-5 shift slide valve jamming in basic position Shift valve pressure to low
P1888 1-4 or 2-5 shift slide valve jamming in basic position Shift valve pressure too high
P1889 2-5-R downshift PWM valve pressure too low Transmission slipping
P1893 Pressure too high at regulating valve or solenoid valve 1 / 4 or 3

Deze foutcodes wijzen meestal op mechanische defecten. Controleer de versnellingsbak goed op slijtage en/of schade!

Algemene werking FTC (722.7)

722.7-ftc-mechatronic

De automatische versnellingsbak 722.7 is een elektro-hydraulisch aangestuurde 5-versnellingsbak, die bovendien is voorzien van een koppelomvormer. “FTC” staat voor “Front Transmission Control”. Via hydraulisch bediende lamellen-koppelingen wordt de volgende versnelling geselecteerd. Elke versnelling heeft zijn eigen lamellenkoppeling. Deze vervangen de conventionele gaffels zoals toegepast bij een handgeschakelde versnellingsbak. Mechanisch gezien heeft de 722.7 verder wel veel weg van een handgeschakelde 5-versnellingsbak.

De mechatronic is aan de onderzijde van de versnellingsbak gemonteerd. Regelventielen sturen desgewenst oliedruk richting de verschillende koppelingen (zie de afbeelding hier links voor een voorbeeld van zo’n koppeling). Door boringen in de hoofdas wordt deze benodigde oliedruk voor de koppelingen K3, K4 en lock-up gevoerd. De oliedruk voor de koppelingen K2 en KR loopt via de tegengestelde as. Naast het doorvoeren van oliedruk, worden de assen in de versnellingsbak ook gebruikt voor de distributie van smeerolie. Zowel diverse lagers als alle lamellenkoppelingen worden op deze wijze van smeerolie voorzien.

Gekozen voor een koppelomvormer

De toevoeging van een koppelomvormer is technisch gezien niet noodzakelijk, want dit had ook prima met een (iets goedkopere) geautomatiseerde plaatkoppeling gekund. Echter, een koppelomvormer maakt het totale “Mercedes-gevoel” wel af. Een koppelomvormer kruipt namelijk: iets dat de automaatbakken in de duurdere types van Mercedes-Benz ook hebben. Bovendien vermenigvuldigt een koppelomvormer het motorkoppel totdat deze niet meer slipt. Een eigenschap waar vooral motoren met een laag koppel veel baat bij kunnen hebben bij het wegrijden.

De mechatronic in detail

722.7-ftc-mechatronic

Actuator Functie
Y3/7y1 Regelventiel voor 1e en 4e versnelling
Y3/7y2 Regelventiel voor 3e versnelling
Y3/7y3 Regelventiel voor 2e, 5e en achteruitversnelling (R)
Y3/7y4 Regelventiel voor lock-up
Y3/7y5 Schakelventiel

Hydraulische werking koppelingsbediening

Het labyrint dat onder de TCU gemonteerd zit, is voorzien van meerdere regelschuiven en schakelschuiven. Door de regelventielen (ook wel solenoid valves genoemd) aan te sturen, kan vloeistofdruk richting deze schuiven worden gestuurd. Dit zorgt ervoor dat de schuiven zich naar de juiste stand verstellen. Hierdoor kan vloeistofdruk naar de diverse lamellenkoppelingen stromen. Zodra de koppeling is gemaakt, is de versnelling ingeschakeld. Op dit punt wijkt de 722.7 wezenlijk af van een handgeschakelde versnellingsbak.

Er wordt in totaal gebruik gemaakt van 5 regelventielen. Zoals in het volgende diagram af te lezen is, verzorgt regelventiel Y3/7y4 de bediening van de lock-up koppeling. De overige ventielen werken samen om de andere koppelingen te bedienen (bijv. K1 = de koppeling van versnelling 1):

Schakel-diagram

Ventielnaam K1 K2 K3 K4 K5 KR
Y3/7y1 Via schuiven RS14 en SS14 ? 0% 0% ? 0% 0%
Y3/7y2 Via schuif RS3 0% 0% ? 0% 0% 0%
Y3/7y3 Via schuiven RS25R en SS25 100% ? 100% 100% ? ?
Y3/7y4 Lock-up koppeling ? ? ? ? ? 0%
Y3/7y5 Schakelventiel 100% 100% 100% 0% 0% 100%

Gelijksoortige regelventielen

ftc-722-7-normally-closedsolenoid

4 van de 5 regelventielen in deze mechatronic zijn van het type normally-closed-solenoid. Dit betekent dat de ventielen in spanningsloze toestand gesloten zijn en geen vloeistof doorlaten. De volgende regelventielen kunnen daardoor ongestraft onderling gewisseld worden:

  • Y3/7y1
  • Y3/7y2
  • Y3/7y3
  • Y3/7y4

Ventiel Y3/7y5 is een ander geval. Dit is geen regelventiel, maar een schakelventiel: het ventiel kan alleen maximaal open of maximaal gesloten staan. Bovendien werkt dit ventiel met een andere spanning.

De TCU in detail

722.7-ftc-mechatronic

Sensor Functie
Y3/7n1 Toerentalsensor
Y3/7n2 Control module
Y3/7s1 Starter lockout

Dit type TCU is realtief eenvoudig opgebouwd: 1 stekker, 1 toerentalsensor, 1 schakelaar voor de starter lockout en 1 centrale control module. De communicatie met de rest van het voertuig loopt volledig via CAN. Hierdoor heeft de stekker slechts 5 verbindingen nodig. De toerentalsensor maakt gebruik van het Hall-principe: een verandering in het magnetisch veld zorgt voor een signaal. Dit signaal is ook zelf na te bootsen. Lees meer hierover in de werkplaatstip hiernaast.

Noodloopfunctie

Nadat de TCU een elektrische storing herkend heeft of een onverwachte koppelingsdruk meet, zal deze altijd de noodloopfunctie activeren. Hierbij wordt het elektronisch gedeelte van de mechatronic compleet uitgeschakeld. Alle regelventielen bevinden zich dan dus in spanningsloze toestand. Hierdoor zal de algemene werkdruk stijgen naar de maximale waarde, de lock-up koppeling zal zich ontkoppelen en de versnellingsbak zal naar de 5e versnelling schakelen en daarin blijven staan (de enige versnelling die kan functioneren met 0% druk via alle ventielen).