Instrumentencluster Citroën C4 2010-2018

Citroën C4 2010-2018
Citroën C4 2010-2018

Instrumentenpanelen

Registreer of log in om prijzen te zien

We hebben inmiddels al het nodige geschreven over moderne instrumentenclusters. Zo heeft het klokje van de Fiat 500 vaak last van een uitvallend display, bij het cluster van de Volvo V70 blijven de wijzers van diverse meters regelmatig op nul staan en bij de Ford Focus 2 zou het in extreme gevallen zelfs kunnen voorkomen dat de auto helemaal niet meer start. Kortom, het instrumentenpaneel blijft een gevoelig stukje techniek.

Het cluster van de Citroën C4 B7 uit 2010 tot 2018 is hierop geen uitzondering. Omdat ook dit cluster steeds vaker bij ACtronics wordt aangeboden, hebben we daarom besloten om een nieuwe revisie-oplossing te ontwikkelen.

Wat raakt er in veel gevallen defect

Je zou het misschien niet verwachten, maar gek genoeg zijn het niet de 3 digitale displays die defect raken. Ook het wijzertje van de snelheidsmeter geeft doorgaans geen problemen. Maar wat raakt er dan wel defect?

Net als bij veel andere moderne clusters het geval is, kan in het cluster van de Citroën C4 de achtergrondverlichting uitvallen. Je kunt je misschien wel voorstellen dat het een bijzonder lastig probleem is bij dit cluster, want de weergave is grotendeels digitaal: het paneel heeft maar 1 bewegend wijzertje. Mocht de verlichting uitvallen, dan kun je behalve de snelheid dus helemaal niets meer aflezen, ook niet bij daglicht.

citroen-c4-2010-2018-cluster

Het instrumentencluster van de Citroën C4 in detail

Op visueel gebied is het cluster van de Citroën uniek vormgegeven, maar onderhuids komt het cluster ons bekend voor: de stekker is namelijk gelijk aan die van de Peugeot 207! De pinbezetting was daarom ook al bij ons bekend:

  • PIN       Funktion
  • 16          Voeding
  • 18          Massa
  • 15          CAN-L
  • 14          CAN-H

Wat verder opvalt is de werking van de snelheidsmeter: de wijzer wordt niet vanuit het midden verdraaid, maar zit vast aan een getande buitenring. Deze ring wordt aangestuurd door een kleine stappenmotor, die linksboven tegen de ring geplaatst is.

citroen-c4-2010-2018-intern

Verder valt op dat Citroën de nieuwere (luxere) versies behoorlijk ‘customizable’ heeft gemaakt: kleur en contrast zijn volledig aanpasbaar. Het is zelfs mogelijk om de buitenring een andere kleur te geven dan de informatie op de displays. Een ander gaaf effect is dat het lijkt alsof het middelste display gebruik maakt van een segment-display (zie het artikel over het Fiat 500 cluster), maar het ondertussen gewoon een full color LCD is. Heeft dit ook nog nadelen? Momenteel nog niet, maar bij eventuele uitval is het vervangen van zo’n display natuurlijk niet goedkoop.

Demontage van het cluster

Het instrumentenpaneel zit niet op zijn plaats geschroefd, maar geklikt. Bovendien zijn er geen panelen rondom het cluster die snel verwijderd kunnen worden. Dit alles maakt het lastig om het cluster te demonteren. We kunnen niet vaak genoeg benadrukken om voorzichtig te werk te gaan: gebruik uitsluitend plastic tools die speciaal voor de demontage bedoeld zijn.

Citroën C4 2010-2018
Citroën C4 2010-2018

Instrumentenpanelen

Registreer of log in om prijzen te zien

Waarom kiezen voor revisie?

Kwaliteit is één van de belangrijkste kernwaarden binnen ACtronics. Daarom kiezen we er bewust voor om al onze onderdelen te reviseren, in plaats van te repareren: we herstellen niet alleen de gevonden defecten, maar ook de onderdelen waarvan we weten dat ze binnen afzienbare tijd defect kunnen raken. De componenten die we tijdens ons revisieproces gebruiken zijn net zo goed of zelfs beter dan het. Bovendien volgt elk onderdeel een vast traject, zodat de kwaliteit daadwerkelijk gegarandeerd kan worden.

Naast het reviseren, is ook het testen van het instrumentenpaneel een belangrijk onderdeel van het proces binnen ACtronics. Het onderdeel wordt zowel bij binnenkomst als na de revisie uitgebreid getest, zodat we er 100% zeker van zijn dat alle functies van het paneel weer naar behoren werken. Dit gebeurt met behulp van onze Vision-testopstelling die alle signalen, zoals bijvoorbeeld de CAN-berichten, van het cluster kan simuleren en daarmee fouten te detecteren zijn. Om een voorbeeld te geven: we kunnen dit cluster op commando ‘100 km/h’, ‘4500 tpm’ en ‘halve tank’ aan laten geven. Pas als alle signalen weer goed verwerkt worden, wordt het paneel goedgekeurd en is deze gereed om naar de klant te sturen.