ATE MK70
Omdat de ATE MK 70 (ook wel eens Continental / Teves MK 70 genoemd) in feite een doorontwikkeling van de ATE MK 60 is, zullen we het verhaal dit keer iets korter houden. Wie toch graag wat meer te weten wil komen over de werking van het ABS-systeem, kan terecht bij het artikel over de ATE MK 60. Wat voor nu in ieder geval belangrijk is om te weten, is dat een ABS-unit bestaat uit een pompmotor, een HCU (Hydraulic Control Unit) en een ABS ECU.
Wat raakt er in veel gevallen defect
Verreweg de meeste klachten die voorkomen bij de ATE MK 70, hebben betrekking tot wielsensorfouten en communicatie met de ABS ECU. Het merk of type van de auto lijkt bij deze klachten weinig onderscheid te maken: Citroën, Ford, Mazda, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Suzuki, VW… allemaal hebben ze dezelfde problemen. We zullen jullie dan ook niet vermoeien met een waslijst aan foutcodes, want deze verschillen per merk en type auto. Zo’n lijst zou dus echt enorm zijn. Wat wel interessant is: wat raakt er nu precies defect?
Bij klachten met betrekking tot wielsensoren
Bij een ABS ECU van de ATE MK 70 raken regelmatig componenten op de printplaat defect, waardoor de signalen van de wielsensoren niet meer goed verwerkt worden. Vaak is dit te wijten aan één of meerder defecte processoren. Het vervangen hiervan is zeer specialistisch werk, aangezien elke processor met maar liefst 128 pootjes bevestigd zit op de printplaat en een gigantisch koellichaam achter de printplaat ervoor zorgt dat het geheel tijdens het solderen snel afkoelt. Het loshalen en solderen van een processor gaat dus niet lukken zonder een speciaal proces waarbij het afkoelen geen probleem meer vormt. Onze R&D afdeling heeft hiervoor echter een hele mooie oplossing gevonden.
Bij klachten met betrekking tot communicatie
Het komt helaas ook voor dat er helemaal geen communicatie meer mogelijk is met de ABS ECU of dat er diverse fouten uitgelezen worden die wijzen naar het CAN-netwerk. Ook in deze gevallen zijn het vaak de processoren die de problemen veroorzaken. We zullen in dit geval dus ook over moeten gaan tot het vervangen van processoren.
Klachten met de pompmotor
Zo nu en dan zien we ook klachten voorbij komen met betrekking tot de pompmotor. Verreweg de meeste van deze klachten worden veroorzaakt door vochtschade of schade die veroorzaakt is doordat er remvloeistof in de pompmotor is gelopen. Dit is helaas niet in alle gevallen volledig herstelbaar. We kunnen in die gevallen vaak wel een volledig gereviseerde vervanger aanbieden.
Het revisieproces
Elk component dat bij ACtronics binnenkomt, wordt eerst uitvoerig getest met onze Vision-testomgeving om de juiste diagnose te kunnen stellen. We kijken hierbij niet alleen naar de specifieke klacht, maar controleren alle bij ons bekende zwakke punten. Pas als duidelijk is waar het probleem zit, zal de unit het verdere revisieproces doorlopen.
Voordat we verder gaan met de revisie, zullen we eerst de ABS computer (ABS ECU) verwijderen van het hydrauliekblok (HCU). Eenmaal gedemonteerd kan de ECU gereviseerd worden.
ECU
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Bosch ABS 5.7, wordt de ABS ECU van de ATE MK70 niet behandeld door de Bond-afdeling. Op de printplaat van de ABS ECU worden namelijk helemaal geen bonddraadjes gebruikt om componenten met elkaar te verbinden. Alle verbindingen zijn in dit geval dus directe soldeerpunten op de printplaat zelf. Het herstellen van verbindingen en vervangen van componenten wordt daarom door onze ervaren reviseurs op de soldeer-afdeling gedaan. Zoals zojuist al verteld, geeft de processor zich tijdens het loshalen niet zomaar gewonnen. Gelukkig heeft onze R&D afdeling inmiddels een beproefde methode ontwikkeld om de processor toch vakkundig te kunnen vervangen.
Nadat de ECU is gereviseerd, worden de componenten weer netjes aan elkaar bevestigd. Maar voordat de gereviseerde ABS-unit weer terug gaat naar de klant, wordt natuurlijk eerst uitvoerig getest of alles inderdaad weer naar behoren werkt. Hierbij worden uiteraard weer alle zwakke punten gecontroleerd en wordt er niet alleen bekeken of de klacht is verholpen. Het zijn deze extra stappen in het proces die het verschil maken tussen een reparatie en een revisie.
De ATE MK70 in detail
In technisch opzicht is er niet veel aangepast sinds de ATE MK 60, behalve dat er flink aan het gewicht en de processorsnelheid is gewerkt. De ATE MK 70 is een stuk compacter en lichter dan zijn voorgangers: de complete unit inclusief pomp weegt nu slechts 1,6 kg. ATE heeft vooral gewicht bespaard door de HCU en de pompmotor te verkleinen. De pompmotor heeft hierdoor gelukkig niets ingeleverd wat op kracht: nieuwe technieken hebben ervoor gezorgd dat de nieuwe pompmotor zelfs sterker is geworden dan zijn voorganger.
In tegenstelling tot concurrent Bosch, is ATE (Continental / Teves ?) bij de MK 70 nog steeds niet overgestapt naar keramische printplaten. Voor het fabriceren van keramische printplaten is speciale apparatuur nodig die wel veel meer mogelijkheden bieden, maar daardoor ook een stuk duurder zijn. Echter, keramische printplaten hebben erg veel voordelen: keramische printplaten zijn veel kleiner en lichter, geleiden warmte veel beter en laten zeer ingewikkelde structuren met zeer kleine (vaak embedded) componenten toe. Met het oog op besparing van gewicht en materiaal, is dit dus zeker een stap vooruit.
Ook altijd interessant voor monteurs: de belangrijkste pinbezettingen van de stekker. ATE heeft de stekker handig ingedeeld, want beide pinnen voor de voeding zijn apart geplaatst aan de rechterzijde (pin 1 en 14) en beide pinnen voor de massa zitten apart aan de linkerzijde (pin 13 en 26). Ideaal dus om even snel te kunnen meten of er überhaupt wel stroom loopt. We kunnen helaas niet helpen met de overige pinnen: deze verschillen helaas per merk en type auto. Raadpleeg hiervoor de elektrische schema’s die horen bij de auto waaruit de bewuste ATE MK 70 afkomstig is.
Demontage van de ABS-unit
Voordat begonnen wordt met de demontage, raden we aan om in ieder geval de accu los te koppelen en deze pas weer aan te sluiten zodra de ABS ECU is terug gemonteerd. Er is ook bekend dat er auto’s bestaan waarbij het ABS-systeem opnieuw ingeleerd moet worden. Houdt hier rekening mee bij het terug monteren.
De demontage zelf verschilt enorm per type auto. Raadpleeg hiervoor de beschikbare documentatie van de autofabrikant. Wel willen we benadrukken dat het hydrauliekblok van aluminium is gemaakt. Dit is relatief zacht materiaal, dus wees voorzichtig bij het los- en vastdraaien van de remleidingen.